Ads 468x60px

Wednesday, October 31, 2012

The wonders of Chichen Itza

Buenos diaz,

Acum cateva zile am inceput aventura spre zona arheologica Chichen Itza pt a vedea cea de-a 2 a minune a lumii reprezentata prin Templu Kukulcan. In drumul nostru am facut cateva opriri pt a cunoaste mai bine civilizatia maya si cultura mexicana.

In momentul in care am ajuns in Chichen Itza soferul autocarului ne-a strans pt a ne inmana biletele de intrare si pt a ne repartiza, in functie de limba conversationala aleasa, unui ghid.

Imediat ce am trecut poarta de intrare in zona arheologica de la Chichen Itza, ghidul ne-a prezentat un copac de a carei existenta nu stiam dar care este prezent in vietile noastre. Mayasii foloseau seva copacului pt a isi improspata respiratia, aspect ce ulterior a fost dezvoltat de catre doi americani care au pus bazele a cea ce azi cunoastem ca fiind guma de mestecat.

Pt a ajunge la templu trebuia sa trecem printr-o padure unde negustorii mexicani incercau sa vanda suveniruri reprezentand templul Kukulcan sau masti maya. La un moment dat un raget puternic de jaguar a rasunat in padure iar tot grupul a inlemnit. Ghidul a inceput sa rada de noi si ne-a aratat ca in spatele copaciilor stateau ascunsi mexicani care suflau in niste statuete ce redau sunetul jaguarului. Mi-a luat ceva timp sa ma obisnuiesc cu aceasta ’primire mexicana’

Zona templelor mayase reprezinta fara doar si poate zona cu cea mai mare incarcare energetica pozitiva pe care am simtit-o in toata viata mea. In fata templului Kukulcan timpul se dilata si capata o alta valoare, acesta confera o liniste nemaintalnita celor care il viziteaza. Templu Kukulcan sau El castillo(castelul) reprezenta un templu pt sacrificii umane in cinstea Zeului Sarpe cu pene de origine toltec. Templul este inalt de 30m si a fost reconstruit intre 1920-1930 de catre statul mexican.

Piramida constă dintr-o serie de terase pătrate, cu scări pe fiecare din cele patru laturi ale templului. Sculpturile unor șerpi cu pene merg în jos pe pările laterale ale balustradei de nord. În timpul echinocțiilor de primăvara și toamna, soarele după-amiaza târziu lovește pe colțul din nord-vest al piramidei și aruncă o serie de umbre triunghiulare împotriva balustradei de nord-vest, creand iluzia unui șarpe cu pene care se „târăște” în jos pe piramidă. Fiecare dintre cele patru laturi ale piramidei are 91 trepte, care adunate împreună, inclusiv cu platforma templului din partea de sus ca ultimul „pas”, produce un total 365 de pași (care este egal cu numărul de zile din an).

Langa Templu Kukulcan se afla Marea curte de Fotbal, de altfel cel mai mare teren de fotbal din perioada maya, fiind lung de 170m si lat de 70m.

Fotbalul era cea mai populara activitate din acea perioada, in ciuda regulilor de joc foarte diferite fata de cele de azi. Cei mai puternici barbati din zona se inghesuiau pt a participa la marea competitie. Barbatii acceptati sa participe trebuiau sa loveasca mingea, dar nu picioarele sau mainile ci cu laterala abdomenulului. Mingea trebuia sa treaca prin cercuri de ciment construite la 6m inaltime pe zidurile laterale ale ‘stadionului’, lucru nu foarte usor de realizat

Cel care reusea ‘sa marcheze’ cele mai multe mingi prin cercurile de ciment era castigatorul. Premiul castigatorului era cu totul surprinzator- moartea, castigatorul ‘avea privilegiul’ sa fie sacrificat in cinstea zeului Sarpe cu pene. In capatul din nord al curtii de fotbal se afla Templo del Hombre Barbado iar in est Templu Jaguarului.

Dupa ce ni s-au oferit informatii despre terenul de fotbal ne-am indreptat spre Templul Razboinicilor trecand pe langa Platforma de los Craneos sau Zidul Craniilor, constructie ce intareste spusele privind sfarsitul castigatorilor la fotbal. Tot pe acest platou arheologic se afla si Platforma lui Venus si Templul Meselor.

Templu Razboinicilor format din columne cu forme diverse si pozitionare cardinala reprezinta cea mai complexa arhitectura de pe platforma de la Chichen Itza, acesta avand in varful piramidei un Chac Mool. Acestea sunt doar principalele constructii aflate pe platforma de la Chichen Itza insa numarul lor este mult mai mare si variat prin arhitectura folosita.

Acestea fiind spuse am terminat prezentarea excursiei mele la Chichen Itza si ma pregatesc sa va relaxez cu o calatorie pe una din cele mai exotice insule din Caraibe – Isla Mujeres.