Ads 468x60px

joi, 26 iulie 2012

Turnul Babel de Pieter Bruegel sau despre moartea unui „oraș-inimă”

În tabloul său Turnul Babel, pictat în 1563, Pieter Bruegel cel Bătrân presimte moartea „orașului-inimă” Anvers. Ce este un „oraș-inimă”? Celebrul viitorolog Jacques Attali, în cartea sa Scurtă istorie a viitorului, susține ideea că ordinea capitalistă a pornit de la o serie de „orașe-inimă”, adică orașe în care s-a întrunit o clasă creativă de armatori, industriași, negustori, tehnicieni, oameni de finanțe, clasă caracterizată prin gustul pentru nou și pasiunea pentru descoperiri. 

Viața unui „oraș-inimă”, susține Attali, durează până când o criză ori un război duce la înlocuirea unei „inimi” cu alta. „Inima” obosește atunci când trebuie să consacre prea multe resurse pentru a se apăra de dușmanii din interior și din afară.

Ordinea capitalistă mondială a cunoscut, după Attali, nouă forme succesive până în zilele noastre, desemnate cu numele „orașelor-inimă”: Bruges, Veneția, Anvers, Genova, Amsterdam, Londra, Boston, New York și Los Angeles. Interesul nostru, legat de tabloul lui Bruegel, este a treia „inimă”, orașul Anvers, care în 1550 era la apogeul istoriei sale.

Oraşul flamand deţinea atunci cam 40% din schimburile comerciale globale. Dar după acest an el își pierde puterea. Războaiele religioase dintre catolici și calviniști, criza bursieră declanșată la Sevilia și revoluția de eliberare a Olandei de sub dominația imperiului spaniol distrug orașul. „Inima” capitalismului epocii se mută apoi la Genova. Tabloul lui Bruegel surprinde, în limbajul religios al epocii, toate angoasele modernizării capitaliste ale Anversului, dar și pericolele care pândeau „lumea” pictorului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu